🔸لم یَکُ مُغَیِّرًا نِعمَةً اَنعَمَها عَلی قَومٍ حَتّی یُغَیِّروا ما بِاَنفُسِهِم؛(٢)
تا وقتی من و شما در راه راست حرکت کنیم، در جادّهی مستقیم حرکت کنیم، خودمان را بر طبق ارادهی الهی تطبیق کنیم -به حدّ ممکن؛ حالا بهطور کامل که ماها خیلی کوچکتر از این حرفها هستیم- خدای متعال نعمتش را بر ما باقی نگه میدارد، امّا وقتی خودمان خودمان را خراب کردیم، خودمان ایجاد اختلاف کردیم، خودمان علیه هم توطئه کردیم، خودمان با هم دستبهیقه شدیم، خدای متعال نعمتش را برمیدارد؛ خدا با کسی قوموخویشی ندارد.
🔸ذلِکَ بِاَنَّ اللهَ لَم یَکُ مُغَیِّرًا نِعمَةً اَنعَمَها عَلی قَومٍ حَتّی یُغَیِّروا ما بِاَنفُسِهِم؛
نعمتی را که به شما داده، این نعمت را خدا از شما نمیگیرد تا وقتی خود شما زمینه را خراب کنید؛ وقتی زمینه را خراب کردید، نعمت سلب خواهد شد. این تجربهی ملّت ایران است که توانستهاند نعمت الهی را برای خودشان حفظ کنند.
٩۴/۵/٣١
١) ابراهیم، ۲۸ و ۲۹؛ «آیا به کسانی که [شکر] نعمت خدا را به کفر تبدیل کردند و قوم خود را به سرای هلاکت درآوردند ؟ [در آن سرای هلاکت که] جهنّم است [و] در آن وارد میشوند و چه بد قرارگاهی است.»
٢) انفال، ۵۳؛ «... نعمتی را که بر قومی ارزانی داشته تغییر نمیدهد، مگر آنکه آنان آنچه را در دل دارند تغییر دهند...»
-------------------------
قرآن میفرماید که
🔸«قولوا ءامَنّا بِاللهِ وَ مآ اُنزِلَ اِلَینا وَ ما اُنزِلَ اِلی اِبرهیمَ وَ اِسمعیلَ وَ ... و ما اوتِیَ موسی و [عیسی و ما اوتِیَ] النَّبیّون»،(١)
بعد از آنکه همهی آن شرایع قبلی را ذکر میکند که وظیفهی مسلمان این است که به آنها اعتقاد داشته باشد، بعد میفرماید:
🔸فاِن ءامَنوا بِمِثلِ مآ ءامَنتُم به فَقَدِ اهتَدَوا.(٢)
🔹اسلام پلورالیسم را قبول ندارد؛ آنهایی که ترویج میکنند که «اسلام چون از حضرت موسی و حضرت عیسی تجلیل کرده است، قائل به پلورالیسم است» به قرآن مراجعه کنند، متون اسلامی را ملاحظه کنند؛ از روی بیاطّلاعی و از روی غفلت، یک مطلبی را ذکر میکنند؛ اسلام این است:
🔸فاِن ءامَنوا بِمِثلِ مآ ءامَنتُم به فَقَدِ اهتَدَوا وَ اِن تَوَلَّوا فَاِنَّما هُم فی شِقاقٍ فَسَیَکفیکَهُمُ الله؛(٣) این معنای قرآن [است].
٩٣/١٠/١٩
١) بقره، ۱۳۶؛ «بگویید: ما به خدا و به آنچه بر ما نازل شده و به آنچه بر ابراهیم و اسماعیل و... داده شده، و به آنچه به همهی پیامبران، ایمان آوردهایم...»
٢) بقره، ۱۳۷؛ «پس اگر آنان [هم] به آنچه شما بدان ایمان آوردهاید، ایمان آوردند، قطعاً هدایت شدهاند...»
٣) همان؛ «... ولی اگر روی برتافتند، جز این نیست که سرِ ستیز [و جدایی] دارند؛ و بزودی خداوند [شرّ] آنان را از تو کفایت خواهد کرد...»
--------------------------
در مورد شهید خدای متعال میفرماید که اینها زندهاند:
🔸و لا تَقولوا لِمَن یقتَلُ فی سَبیلِ اللهِ اَموات.(١)
🔸ولا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللهِ اَمواتًا بَل اَحیآءٌ عِندَ رَبِّهِم یرزَقون* فَرِحینَ بِمآ ءاتهُمُ اللهُ مِن فَضلِه.(٢)
اینها صریحِ در یک معارفی است که از این معارف هیچ مسلمانی نمیتواند چشم بپوشد. هر کسی به اسلام و به قرآن اعتقاد دارد، این معارف بایستی جلوی چشمش باشد. این آیهی شریفه قرآن میگوید اینها زندهاند؛ حیات اینها یک حیات واقعی است، یک حیات معنوی است و نزد خدای متعال مرزوقند؛ یعنی دائم تفضلّات الهی دارد به اینها میرسد؛
🔸فرِحینَ بِمآ ءاتهُمُ اللهُ مِن فَضلِه. آن طرف مرز زندگی و مرگ چه خبر است؟ انسانها از آن عالم و نشئهی مجهول چه میدانند؟ در مورد شهدا میدانیم که اینها خرسندند، خوشحالند، مسرورند؛ فَرِحینَ بِمآ ءاتهُمُ اللهُ مِن فَضلِه.
٩٣/١١/٢٧
١) بقره، ۱۵۴
٢) آلعمران، ۱۶۹ و ۱۷۰؛ «هرگز کسانی که در راه خدا کشته شدهاند، مرده مپندار، بلکه زندهاند که نزد پروردگارشان روزی داده میشوند. به آنچه خدا از فضل خود به آنان داده است شادمانند ...»
---------------
بعد از این بالاتر:
🔸و یستَبشرونَ بِالَّذینَ لَم یلحَقوا بِهِم؛(٣) یعنی با ما دارند حرف میزنند، خطاب میکنند به ما:
🔸الّا خَوفٌ عَلَیهِم وَلا هُم یحزَنون.(۴)
خیلی مهم است؛ این گوشی که بتواند ندای ملکوتی شهدا را بشنود، این گوش را باید در خودمان بهوجود بیاوریم.
آنها دارند به ما بشارت میدهند، مژده میدهند، خوف و حزن را نفی میکنند: اَلّا خَوفٌ عَلَیهِم وَلا هُم یحزَنون.
🔹ما بر اثر ضعفهای خودمان دچار خوف میشویم، دچار حزن میشویم؛ اینها به ما میگویند که شما خوف ندارید، حزن ندارید یا در مورد خودشان میگویند یا در مورد ما - بنابر اختلافی که حالا در تفسیر این آیهی شریفه ممکن است مطرح بشود - خوف و حزن را برمیدارند؛ چه در این نشئه، چه در آن نشئه.
برای یک ملّت چقدر مهم است که در حرکت خود، در پیشرفت خود حقیقتاً دارای خوف نباشد، دارای حزن نباشد، با امید حرکت کند؛ این پیام شهدا است به ما؛ که باید این پیام را شنید.
٩٣/١١/٢٧
٣) همان؛ «...و برای کسانی که... به آینده نپیوستهاند شادی میکنند...»
۴) همان؛ «...که نه بیمی برایشان است و نه اندوهگین میشوند.»
------------------------------------
✅اعلم بودن اهل بیت علیهم السلام در تفسیر قرآن در نزد علمای اهل سنت
🔸در منابع اهل سنت به این موضوع اعتراف شده که علم تفسیر قرآن نزد اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) خصوصاً حضرت علی(علیه السلام) می باشد🔸
1⃣از ابن مسعود روایت شده که گوید قرآن نازل شده بر هفت حرف و نیست از آن هفتگانه حرفی مگر که برای او ظاهر و باطنی است و علی بن ابیطالب دانا است هم به ظاهر آن و هم به باطن آن. (قندوزی، بی تا، ج1، ص169)
2⃣یحیی بن ام طویل می گوید شنیدم از علی رضی الله عنه می فرمود میان دو صفحه قرآن نیست آیه ای مگر آن که من می دانم در چه [باره] چه کسی نازل شده و کجا نازل شده، به راستی میان دو پهلوی من دانش فراوانی است به پرسید از من قبل از آن که مرا نیابید و فرمود زمانی که غایب می شدم از نزول آیه ای رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) حفظ می فرمود آن چه را که نازل شده بود بعد از حضور خدمتشان، آن آیه را قرائت می نمود و می فرمود یا علی خدا این طور نازل فرمود تأویل آن این چنین و تنزیل آن چنانست و به من یاد می داد تأویل و تنزیل آن را. (همان، ص 168)
3⃣همچنین در تاریخ دمشق ابن عساکر از ابن شبرمه آمده است که هیچ کس جز علی ابن ابی طالب در بالای منبر نمی گفت که از آن چه در درون قرآن است از من بپرسید. (ری شهری، 1382، ج10، ص60)
4⃣به روایت احمد و حاکم از ابوسعید خدری رضی الله عنه که گفت رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم)، علی (علیه السلام) را فرمود بر تأویل قرآن جنگ خواهی کرد چنانکه بر تنزیل آن جنگ کردی (هاشمی شافعی، 1378، ص119)
🔸البته روایات در کتب اهل سنت پیرامون این موضوع بیش از آن است که در این مطلب بگنجد🔸
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
صلوات
اللهم صلی علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
--------------------
🔶یآ أَیُّهَا النَّبِىُّ قُل لاِّزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَآءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلاَبِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَّحِیماً
🔶اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: روسرىهاى بلند بر خود بیفکنند، این (عمل) مناسبتر است، تا (به عفّت و پاکدامنى) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند، و خداوند آمرزنده مهربان است.
سوره احزاب آیه ۵٩
🔸«جلابیب» جمع «جِلباب»، به معناى مقنعهاى است که سر و گردن را بپوشاند،(١) و یا پارچه بلندى که تمام بدن و سر و گردن را مىپوشاند.(٢)
🔸در آیات گذشته سخن از اذیّت و آزار مؤمنان به دست منافقان بود. این آیه مىفرماید: براى آنکه زنان مؤمن مورد آزار افراد هرزه قرار نگیرند، به گونهاى خود را بپوشانند که زمینهاى براى بىحرمتى آنان فراهم نشود.
🔸بر اساس این آیه، نوعى روسرى مورد استفادهى زنان آن زمان بوده، لیکن زنان در پوشاندن خود از نامحرم دقّت نمىکردهاند. لذا سفارش این آیه، نزدیک کردن جِلباب به خود است، نه اصل جلباب که امرى مرسوم بوده است.
🔸این آیه که فرمان حجاب مىدهد، با تهدید مطرح نشده بلکه فلسفهى حجاب را چنین تبین مىکند: زنان و دختران، اگر بخواهند از متلکها، تهمتها، تهاجمها و تهدیدهاى افراد آلوده و هرزه در امان باشند باید خود را بپوشانند.
١) تفسیر مجمعالبیان.
٢) تفسیر المیزان.
--------------------------------
🔸باید دنبال اسلام کامل باشیم.
اینجور نباشد که از آرمان اسلام بکاهیم بهخاطر اینکه مثلاً در فلان قضیّه موفّق بشویم؛ نه، موفّقیّت ما، پیشرفت ما وابسته به این است که انشاءالله بتوانیم [اسلام کامل را محقّق کنیم].
اگر اینجور شد، خدای متعال هم کمک خواهد کرد، و نصرت الهی قطعاً و یقیناً و بدون هیچ تردیدی متوقّف به این است که ما دین خدا را نصرت کنیم.
🔸ان تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم؛ (١) دیگر صریحتر از این و واضحتر از این، حرفی وجود ندارد؛ «اِن تَنصُرُوا الله» یعنی دین خدا را نصرت کنید؛ اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم؛ (۲) وَ لَیَنصُرَنَّ اللهُ مَن یَنصُرُه؛ (٣) اینها دیگر چیزهای مؤکّدی است که وعدههای الهی است؛ نباید به این وعدههای الهی بیتوجّه بود.
🔸الظّآنّینَ بِاللهِ ظَنَّ السَّوء؛ (۴) اینکه واقعاً انسان وعدهی خدا را غیر قابل تحقّق بداند، بدترین سوءظنّ به خدای متعال است که خدای متعال در سورهی مبارکهی انّافتحنا، آن کسانی را که اینجور حرکت میکنند مورد غضب خود دانسته است.(۵)
٩٣/١٢/٢١
١)محمّد، ۷؛ «اگر خدا را یاری کنید یاریتان میکند...»
۲)همان؛ «... و گامهایتان را استوار میدارد.»
٣)حج، ۴۰؛ «... و قطعاً خدا به کسی که [دین] او را یاری میکند، یاری میدهد...»
۴)فتح، ۶؛ «به خدا گمان بد بردهاند...»
۵) همان؛ «و [تا] مردان و زنان نفاقپیشه و مردان و زنان مشرک را که به خدا گمان بد بردهاند، بدِ زمانه بر آنان باد و خدا بر ایشان خشم نموده و لعنتشان کرده و جهنّم را برای آنان آماده گردانیده و چه بد سرانجامی است.»
------------------------
✅حرکت براونی در قرآن
🔶 یا أَیُّهَا النَّاسُ إِن کُنتُمْ فِی رَیْبٍ مِّنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ مِن مُّضْغَةٍ مُّخَلَّقَةٍ وَغَیْرِ مُخَلَّقَةٍ لِّنُبَیِّنَ لَکُمْ وَنُقِرُّ فِی الْأَرْحَامِ مَا نَشَاء إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى ثُمَّ نُخْرِجُکُمْ طِفْلًا ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّکُمْ وَمِنکُم مَّن یُتَوَفَّى وَمِنکُم مَّن یُرَدُّ إِلَى أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِکَیْلَا یَعْلَمَ مِن بَعْدِ عِلْمٍ شَیْئًا وَتَرَى الْأَرْضَ هَامِدَةً فَإِذَا أَنزَلْنَا عَلَیْهَا الْمَاء اهْتَزَّتْ وَرَبَتْ وَأَنبَتَتْ مِن کُلِّ زَوْجٍ بَهِیجٍ ﴿حج/۵﴾
🔶اى مردم اگر در باره برانگیخته شدن در شکید پس [بدانید] که ما شما را از خاک آفریدهایم سپس از نطفه سپس از علقه آنگاه از مضغه داراى خلقت کامل و [احیانا] خلقت ناقص تا [قدرت خود را] بر شما روشن گردانیم و آنچه را اراده مىکنیم تا مدتى معین در رحمها قرار مىدهیم آنگاه شما را [به صورت] کودک برون مىآوریم سپس [حیات شما را ادامه مىدهیم] تا به حد رشدتان برسید و برخى از شما [زودرس] مىمیرد و برخى از شما به غایت پیرى مىرسد به گونهاى که پس از دانستن [بسى چیزها] چیزى نمىداند و زمین را خشکیده مىبینى و[لى] چون آب بر آن فرود آوریم به جنبش درمىآید و نمو مىکند و از هر نوع [رستنیهاى] نیکو مىرویاند
✅در سایت ویکیپدیا در باره حرکت براونی نوشته شده است:
🔸حرکت براونی (به انگلیسی: Brownian motion) در فیزیک به نوعی از حرکت تصادفی ذرات غوطهور در سیال (مایع یا گاز) بر اثر بخورد این ذرات با اتمها یا مولکولهای سیال گفته میشود.
🔸در سال ۱۸۲۷ رابرت براون گیاهشناس هنگامی که توسط میکروسکوپ به گردههای گیاه معلق در آب نگاه میکرد، متوجه حرکت ذرات در آب شد،
ولی نتوانست توجیهی برای آن پیدا کند. اتم و مولکول بسیار پیشتر از آن شناخته شده بودند، اما این آلبرت اینشتین بود که چند دهه بعد در مقالهای که در ۱۹۰۵ منتشر کرد توضیح داد که حرکتی که براون مشاهده کرده در نتیجه برخورد مولکولهای آب با گرده بوده است. جهت نیروی حاصل از برخورد مولکولها مرتباً تغییر میکند و ذره در زمانهای مختلف ممکن است از یک سمت بیشتر مورد اصابت قرار گیرد تا از سمت دیگر که این هر دو موجب جرکت اتفاقی ذرات میشود.
🔸این پدیده به افتخار رابرت براون حرکت براونی نامگذاری شده است🔸
✅در قسمت آخر آیه خداوند دقیقا به موضوع حرکت براونی ذرات اشاره کرده است همانطوری که در بالا اشاره شد بعد از ورود ذرات آب به خاک در نتجه برخورد ذرات آب با مولکول ها خاک مولکول های آب به حرکت در می آیند.در حالی که رابرت براون در 1827 به این موضوع اشاره کرد قرآن کریم در 1400 سال قبل از این موضوع علمی پرده برداشته است.
✅تصویر حرکت براونی در ادامه
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
صلوات
اللهم صلی علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
دیدگاهها
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.