نهی علمای حوزه علمیه نسبت به ورود مسائل جناحی و خرافی به آیین های عزاداریی

نهی علمای حوزه علمیه نسبت به ورود مسائل جناحی و خرافی به آیین های عزاداریی



**حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان استاد برجسته حوزه علمیه قم نیز گفت: خروجی مجالس حسینی باید وحدت، همدلی و انسجام بین مردم و مومنین و جذب کننده دلها به سمت خداوند باشد و اگر خروجی مجلس روضه یا عزاداری حسینی، نفاق، کینه، تفرقه و جدایی بین مردم باشد آن مجلس قطعا حسینی نیست و در راستای فلسفه عاشورا نخواهد بود.
وی با اشاره به رسوخ برخی موسیقی ها در مجالس عزاداری نیز گفت: موسیقی که در ایام عاشورا استفاده می شود مراقب باشیم از شان و مقام اهل بیت (ع) کم نکند، باید قداست عاشورا محفوظ بماند و سطح موسیقی ها نازل کوچه و بازاری نباشد که باعث وهن ائمه اطهار (ع) شود.

**آیت الله حسن ممدوحی عضو مجلس خبرگان رهبری و از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز گفت: مداحان باید شأن و منزلت عزاداری حسینی را رعایت کنند، مجالس عزاداری حسینی باید به دور از اختلاف افکنی ، تفرقه پردازی و اقدامات دشمن پسند باشد، اگر عزاداری آنگونه که شرع مقدس اسلام گفته به درستی انجام شود؛ خود ابعاد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بالایی دارد و نیازی نیست ما از خودمان چیزهایی را اضافه کنیم.
وی ادامه داد: متاسفانه گاهی در مجالس عزاداری و سوگواری، اعمال سلیقه کرده و چیزی هایی را وارد عزاداری می کنیم که در شأن و جایگاه اباعبدالله الحسین (ع) نیست.

**حجت الاسلام والمسلمین سید محمد واعظ موسوی عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در این زمینه گفت: پرداختن به برخی مسائل پوچ و مدل گیری از آهنگ های غربی در عزاداری ها، علاوه بر کاستن از اخلاق و روش های سنتی عزاداری و کم کردن اجر آن، حربه ای برای لطمه زدن به تشکیلات امام حسین(ع) است وهر اندازه از متانت و سنتی بودن این مجالس کاسته و به زر و زیورهای آن افزوده شود، مطلوب استکبار خواهد بود.
وی اظهار داشت: هیات امنای هیات های مذهبی ،مدیحه سرایان و شاعران که قلم به دست گرفته و در مسیر رساندن داغ کربلا و مصیبت سید الشهدا (ع)، قلم فرسایی و یا نوحه سرایی می کنند، مسئولیت سنگینی بر دوش دارند و محتوای مطالب آنان باید متناسب با چنین حوادث تاریخ باشد.

**عضو دفتر آیت الله مکارم شیرازی نیز در این زمینه خاطرنشان کرد: برخی لحن ها، آهنگ ها و موسیقی ها در عزاداری ها نه تنها مطابق شان و منزلت دستگاه حضرت سید الشهداء (ع) نیست بلکه متاسفانه برگرفته از ترانه های غربی است.
حجت الاسلام والمسلمین محمد صادق مفیدی فر افزود: آنچه حضرت آیت الله مکارم شیرازی گلایه دارند از برخی مداحان است که فضای عزاداری ها را به سمت و سوی برخی ترانه های غربی سوق می دهند.
مفیدی خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز تشیع انگلیسی یا شیعه لندنی بدون هیچ ملاحظه ای مردم را به قمه زنی و نوع عزاداری منفی دعوت می کنند تا مذهب شیعه را در اذهان به گونه ای دیگر جلوه دهند.
وی با اشاره به سخن آیت الله مکارم شیرازی درخصوص جناحی نشدن عزاداریها خاطرنشان کرد: آنچه دغدغه مراجع تقلید نسبت به جناحی نشدن عزاداری ها وجود دارد این است که سوگواری راست و چپ نداشته باشد و همه باید بتوانند در این حسینیه ها و هیات ها و مجالس حسینی حضور پیدا کنند.

** آیت الله عباس کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: مجالس عزای حسینی و ایام محرم و صفر باید زمینه ساز جذب حداکثری به تشیع، برادری، تحکیم روابط انسانی، ترویج روحیه ایستادگی دربرابر دشمنان و ترویج آموزه های اصیل اسلامی و اخلاقی باشد.
وی با اشاره به اینکه مداحان و عزاداران ما همه باید با اخلاص و برای رضای خداوند عزاداری کنند، گفت: امام حسین (ع) شهید دلباخته و عارف شیدای الهی است که در اوج بندگی خدا در جست وجوی رضای الهی بود و عزاداری برای ایشان باید آمیخته با آموزه های فقه، شریعت و اخلاق اسلامی باشد و از آموزه های مکتب انسانی ایشان نیز برای اوضاع جامعه و هدایت انسانی و حمایت و حل مشکلات انسان ها استفاده کنیم.

**حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی ایازی عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم گفت: استفاده حزبی و گروهی از تریبون مجالس حسینی علیه اشخاص و یا گروه های دیگر در تضاد کامل با فلسفه قیام عاشورای حسینی است.
وی افزود: در جلسات عزاداری اگر به افراد یا شخصیت ها توهین و تعرض شود و یا از این مجالس و محافل مقدس برای کوبیدن یک جریان و حزب مورد استفاده قرار گیرد این به معنای استفاده ابزاری از دین و مقدسات برای مقاصد سیاسی و جناحی است و به تشکیلات عزاداری ضربه وارد می کند.
وی ادامه داد: نفس اینکه مسائل سیاسی به صورت کلی و در تناسب در مجالس عزاداری توسط واعظان مطرح شود اشکالی ندارند، بویژه اینکه داستان حماسه حسینی درسی برای کیفیت زندگی، مبارزه با ظلم و ستم و مبارزات حق طلبانه است ولی این مجالس را به مسائل جناحی آلوده نکنیم.

**حجت الاسلام والمسلمین محمود رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز به وارد شدن برخی لحن ها، آهنگ و موسیقی ها در عزاداری حسینی واکنش نشان داد و گفت: آهنگ ها و موسیقی های خلاف شئون و موازین اسلامی از تحریف های نوینی است که واقعه عاشورا را به صورت متناقض به نسل جوان معرفی می کند.
وی خاطرنشان کرد: عاشورا سرشار از فضائل دینی، انسانی، اخلاقی و کمال خواهی است ولی این ریتم ها، آهنگ ها و موسیقی های آنچنانی، ضد روحیه معنویت گرایی و تحول خواهی است.
عضو شورای عالی حوزه علمیه قم گفت: در دوران ما آهنگ های خلاف شئون اسلامی از تحریف هایی است که واقعه عاشورا را متناقض با اهداف آن جلوه می دهد، مداحان باید مراقب باشند فلسفه و اهداف قیام امام حسین (ع) عمل به ارزش های دینی، ظلم ستیزی، اقامه امر و نهی از منکر بود و باید جوانان ما در این مجالس به این پیام ها آگاه شوند.

**حجت الاسلام والمسلمین سیدهادی خسروشاهی رئیس مرکز بررسی های اسلامی نیز از دیگر علمایی است که از مداحان و خطیبان خواست به نصایح و تذکرات رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید عمل کنند و بدانند عقده گشایی سیاسی و توهین به شخصیت های نظام در مجالس عزاداری هرگز مطلوب و مورد تایید امام حسین (ع) نیست.
وی افزود: سوء استفاده از محافل و مجالس حسینی توسط هرکس اعم از خطیب، مداح و حتی عزادار غلط است و باید دنبال فلسفه و اهداف قیام حضرت سید الشهدا باشیم.
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر مداحان و خطیبان حرف سیاسی و یا انگیزه جناحی دارند آن را وارد عزاداری و مجالس حسینی نکنند و باید در جاهای دیگر این مباحث خود را مطرح کنند.

**حجت الاسلام والمسلمین محمد غروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در همین رابطه با بیان اینکه عزاداری ها باید سرشار از محتوا باشد، گفت: متاسفانه گاهی بدون توجه و یا از روی غفلت، اشعاری بیان می شود که مناسب نیست.
وی ادامه داد: طرح مسائل جناحی و سیاسی در منبرها و مداحی ها کار هر کسی نیست و از سوی دیگر در این مجالس حسینی به 'این و آن' بد گفتن کار صحیح نیست و باید همه در این زمینه مراعات کنند، آلوده کردن مجالس امام حسین (ع) به مسائل و زمینه هایی که جای حرف و تردید دارد مناسب نیست و مداحان و واعظان باید نسبت به این مساله دقت داشته باشند.
وی گفت: در مراسم عزاداری امام حسین(ع) گاهی شعرهایی که خوانده می شود یا تهی از محتواست و یا محتوای بسیار ضعیفی دارد که در شان ائمه معصومین (ع) و اهل بیت عصمت و طهارت و دستگاه سید الشهدا (ع) و اصحاب ایشان نیست.

** حجت الاسلام والمسلمین رحمت الله عابدی استاد حوزه علمیه قم نیز در این زمینه گفت: دین و مکتب اهل بیت (ع) با دروغ، غلو، بداخلاقی و لحن ها و نواهای دور از شان بزرگان دینی، بیگانه است، اگر عزاداری و سوگواری های ما بر مبنای سنتی ادامه پیدا کند، موجب می شود که یاد و خاطره بزرگان دینی ما زنده بماند و همین سادگی و بی پیرایی درسی برای همه آزادی خواهان عالم خواهد شد.
وی ادامه داد: ولی اگر عزاداری های ما دچار از هم گسیختگی، دروغ و آلودگی شود، هم دین تضعیف و به بیراهه می رود و هم حقایقی که اهل بیت (ع) خود برجا گذاشتند، به فراموشی سپرده می شود.

**دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) نیز در این رابطه گفت: در مجالس عزاداری باید با همه حرکات و سکنات خود بتوانیم شکوه، عظمت، بزرگی امام، ولایت و رهبری و جایگاه پیشوایی معصومین(ع) را بیان کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن اختری افزود: عزاداری های ما باید برای زنده نگه داشتن ذکر اهل بیت(ع) و یادآوری واقعه خونین عاشورا و جنایاتی که از سوی دشمنان اسلام نسبت به اهل بیت(ع) صورت گرفته، باشد و باید اهداف و رسالت امام حسین(ع) برای مردم بیان شود. اگر در سخنرانی و یا مداحی در قالب شعر، قصیده و بیان نسبت به مقام سید الشهدا (ع) کم عظمتی و بی حرمتی صورت گیرد، گناه است.
اختری خاطرنشان کرد: از این جهت گیری های سیاسی در سخنرانی و عزاداری ها در برابر باطل، استکبار، استعمار، زورگویی ها، جنایت ها، اسرائیل و آمریکا و داعش و ... استفاده و آن دوران با زمان کنونی تطبیق داده شود.

** رئیس موسسه کتاب شناسی شیعه نیز گفت: اگر مداح یا سخنران از ظرفیت عزاداری حسینی برای کوبیدن یک طرف یا رقیب سیاسی خود استفاده کند، نه تنها مجالس ما بی روح و کم رونق می شود بلکه باعث تنفر مردم نیز خواهد شد بنابراین منبر و خطابه ها باید در مسیر صحیح باشد.
حجت الاسلام والمسلمین رضا مختاری افزود: مجالس عزاداری سید الشهدا و یاران باوفایش و سایر معصومان (ع) نباید آلوده اغراض سیاسی شود، در این مجالس برخی مسائل مانند دین سیاسی، مبارزه با دشمنان اسلام و جهاد باید تبیین شود ولی جناح بندی سیاسی چیزی است که یک مداح یا منبری برای کوبیدن یک طرف استفاده می کند، از این ظرفیت های مهم برای اغراض سیاسی استفاده نشود. ک/4
7401/ 6133/

۱ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

rahpouyan.blog.ir           پایگاه اطلاع رسانی کانون رهپویان ولایت

rahpouyan.blog.ir
اگر ما بیدار باشیم، غفلت و یااشتباهی نکنیم، دشمن نمی تواند کاری بکند.امروز روز بیداری ذهنهاست.امروز کشور و ملت احتیاج دارد به این که مردم، تیزبین ، هوشیار، بیدار و دشمن شناس باشند؛ بفهمند دشمن چه می کند.امروز نیاز زمانه در درجه ی اول، هوشیاری و بیداری و آگاهی و حفظ جرأت و قدرت اقدام است.بیداری و آمادگی ملت، دستور اسلام است.دشمن بیدار است، شماها هم باید بیدار باشید.وقتی دشمنِ معاندِ بیداری در مقابل ماست، ما باید لحظه به لحظه بیداری خود را حفظ کنیم.وقتی یک نسل بیدار شد، چه در میدان بیاید و پیش برود، و چه سرکوبش کنند و توی خانه بنشیند، باز برنده است.همچنانی که دشمن در دشمنی کردن، روشهای خود را تغییر می دهد، ما باید هوشیاری و بیداری خود را زیاد کنیم.یکی از علامتهای بیداری یک ملت این است که لحظه ها را بشناسد و بفهمد اهمیت این لحظه چقدر است.
---------------------------------------
If we awake, we should not neglect and wrong, the enemy can not do Bknd.amrvz day Zhnhast.amrvz awakening the nation needs to the people, keen, alert, awake and responsive enemy; the enemy know what. Today requirement in the first time, alertness and awareness and preservation of courage and strength and fitness Ast.bydary the nation, command Ast.dshmn Islam is awake, you guys have to wake up Bashyd.vqty stubborn enemy in front of us, we should point Knym.vqty keep your waking moment was awakened a generation, both in the field to come and go, and what oppression they sit at home, winning Ast.hmchnany open hostility of the enemy, his methods have changed, we have Knym.yky your conscious and many of the signs of awakening a nation that moment to know and understand how important this moment is.
---------------------------------------

ما به کسانی که اهل کار فرهنگی هستند دائم می گوییم، به بعضی تکرار می کنیم، به بعضی التماس می کنیم، بعضی را در اینجا جمع می کنیم و به بعضی پیغام میدهیم که آقا! کار فرهنگی بکنید. جواب کار فرهنگی باطل، کار فرهنگی حق است.
رهبر انقلاب

آخرین مطلب
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندها
بایگانی