خبرهای مهم

خبرهای مهم

گفت‌وگو با استاد دانشگاه جهانی علوم اسلامی لندن

حوزه نیوز | نامه‌ای برای تشکیل جبهه جهانی علیه تروریسم

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttp://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif انتشار دومین نامه‌ی رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی که در کمتر از یک‌سال صورت گرفته، توجه بسیاری از جوانان و نخبگان را به خود جلب کرده است. البته رسانه‌های رسمی و بوق‌های تبلیغاتی غرب که در اختیار لابی صهیونیستی قرار دارند، علاقه‌ای به معرفی این نامه ندارند اما هم‌چنان‌که درباره‌ی نامه‌ی اول رخ داد، این نامه هدایتگرانه و روشنگرانه از طریق گروه‌های مردمی و شبکه‌های اجتماعی، به‌تدریج به‌دست صاحبان اصلی‌اش خواهد رسید. درباره‌ی نامه‌ی آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان غربی با دکتر علی الاوسی، پژوهشگر و استاد دانشگاه جهانی علوم اسلامی در لندن به گفت‌وگو نشستیم که متن این مصاحبه تقدیم خوانندگان ارجمند می‌شود:

* با توجه به اینکه نامه اخیر رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی، دومین نامه در کمتر از یکسال به حساب می آید، به نظر شما چه انگیزه هایی باعث شده است که ایشان دومین نامه خود را خطاب به جوانان غربی بنویسند؟
قلب امام خامنه ای با اسلام و امنیت و صلح است و از این رو تلاش می کند فرصت های گفتگوی حقیقی ایجاد کند نه گفتگوهایی که بر اساس واکنش های گذرا باشد؛ چرا که آن نوع گفتگو ها حقیقی نخواهد بود. ایشان دوست دارد تمام بشریت به گفتگو روی بیاورند و ادیان و نژادها و تجمع ها و کشورها با هم گفتگو کنند تا زمینه گفتگوی حقیقی میان آنها فراهم شود.

مساله دوم این است که رهبر انقلاب نسبت به تخریب چهره اسلام نگران است، چون این حملات تروریستی موجب تخریب چهره اسلام در غرب و سایر نقاط جهان می شود.

مساله دیگر این است که ایشان در پی ایجاد جبهه جهانی مبارزه با تروریسم است؛ جبهه ای که یک جبهه واقعی و غیر صوری باشد.

به نظر من اهمیت این نامه از دو جهت است: اول اینکه از جانب یک رهبر سیاسی و مرجع دینی همچون امام خامنه ای صادر شده و دیگر اینکه این نامه با تحولات بزرگ و کلان منطقه و حمله تروریست ها به غرب همراه شده و تمام این امور باعث شده ایشان این نامه را کمتر از یک سال پس از نامه اول بنویسد و طبیعی است که این نامه مفاهیم عمیقی را در بر داشته باشد.

قلب امام خامنه ای با اسلام و امنیت و صلح است و از این رو تلاش می کند فرصت های گفتگوی حقیقی ایجاد کند نه گفتگوهایی که بر اساس واکنش های گذرا باشد؛ چرا که آن نوع گفتگو ها حقیقی نخواهد بود. ایشان دوست دارد تمام بشریت به گفتگو روی بیاورند و ادیان و نژادها و تجمع ها و کشورها با هم گفتگو کنند تا زمینه گفتگوی حقیقی میان آنها فراهم شود.

* به نظر شما مهمترین نکات در این نامه چیست و چه مفهومی را می خواهد به مخاطب منتقل کند؟
ایشان تاکید کرده که جهان اسلام خود از قربانیان تروریسم است و برخوردهای دوگانه غرب با تروریسم باید متوقف شود، زیرا ما تروریسم خوب و بد نداریم و هر تروریسمی بد است و نباید برخی کشورها تروریسم اسرائیلی را خوب تصور کنند.

این نامه همچنین شامل افکار و ارزش‌های بلندی است و در آن به جنگ فرهنگی غرب و حمله آنها به فکر مسلمانان و جهان اسلام اشاره شده و من بر این باورم که این نامه باید در همایش‌ها و کنفرانس‌ها مطرح شود.

به نظر من ایشان به صورت مستقیم بر اندیشه تکفیری وهابی تمرکز کرده که عامل اصلی شکل گیری چنین افکار کشنده و مخربی است چون فتاوای تکفیر و فتنه انگیز از مهم ترین عوامل  حامی تروریسم به شمار می رود. تمام این امور باعث شده که این نامه فراگیر باشد و به نظر بنده این نامه باید نقشه راه جوانان غرب و شرق باشد.

* رهبر انقلاب در همان سطرهای آغازین نامه از جایگاه یک رهبر دینی با قربانیان حادثه تروریستی در فرانسه ابراز همدردی می کنند. شما به عنوان یک محقق و کارشناس دینی بفرمایید همدردی یک رهبر با مردمی که کلیومترها از او فاصله دارند و دین مشترک ندارند، از کدام روحیه دینی نشات گرفته است؟
من بر این باورم که امام خامنه ای ولی امر مسلمانان و سرآمد رهبری مسلمانان است و مواضع ایشان بر اساس اسلامی است که انسان و بشریت را مخاطب خود می داند نه اینکه فقط مسلمانان را مخاطب خود بداند و رسالت پیامبر اسلام محمد(ص) نیز رسالتی جهانی بود که خداوند فرمود: «و ما أرسلناک إلا للناس کافة» (و ما تو را برای تمام انسان ها فرستادیم) بنابراین نگاه اسلام به انسان است و مرز نمی شناسد پس اگر یک انسان در هر نقطه جهان مظلوم واقع شود چه مسلمان و چه غیر مسلمان باشد این از مسئولیت های ولی امر است که این دردها را برطرف کند و مرهمی بر جراحت این انسان ها بنهد، چون ولی امر محدود نیست و متعلق به مسلمانان و غیر مسلمانان است و ما می دانیم که برخی ایرانی ها که در ایران هم زندگی می کنند مسلمان نیستند، اما ایشان بر اساس مسئولیت ولایی خود با همه آنها کریمانه و براساس قانون برخورد می کند.

http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/31556/C/13940908_0131556.jpg

مساله دیگر این است که رهبر انقلاب بر این باور است که اتفاقات گوشه و کنار جهان بر همه کشورها و ملت ها تاثیرگذار است و این اتفاقات چه در غرب و چه در شرق واقع شود بر همه تاثیر می گذارد و فرقی نمی کند که در ایران اتفاق بیفتد یا شرق و غرب، چون امروز همه جهان مانند یک روستای مرتبط است.

مساله دیگر این است که ایشان به دنبال یک گفتگوی دینی موفق و حقیقی است که ادیان توحیدی را جمع کند. ایشان تمایل دارد کشورها برای رسیدن به سعادت بشریت با هم گفتگو کنند و می بینیم که سید به خاطر این اتفاقات فرانسه بسیار دردمند و اندوهگین شد به ویژه به این خاطر که در افکار عمومی نیز این گونه ترویج شد که این، نوعی حمله اسلامی به غرب مسیحی است و این یک خطر است که اگر در افکار عمومی غرب جا بیفتد، مشکلات زیادی برای ما ایجاد می کند و از این رو می بینیم که ایشان توانست با موضع شفاف خود این شبهه را رسوا و برطرف کند.

* رهبر انقلاب در این نامه از تروریسم به عنوان درد مشترک میان ما و مردم غرب یاد کردند؛ به نظر شما تروریسم چه آسیب هایی را در شرایط کنونی چه برای ما مسلمانان و چه برای مردم غرب در پی داشته است؟
واقعیت این است که قتل انسان آسیب است، تحریف اسلام آسیب است، روی کار آمدن تخریب گران آسیب است، محصور کردن نقش دموکراسی های جدید در ایران و قدرت دادن به کشورهای فاقد دموکراسی و هم پیمان غرب و حامی تروریسم مانند عربستان آسیب است، و از این رو بر این باورم که تروریسم، مسلمان و غیر مسلمان نمی شناسد و فرقی میان شرق و غرب قائل نیست و به هر جا بخواهد حمله می کند و چون دین ندارند به همه حمله می کنند.

از این رو طبیعی است که سید خامنه ای از این اتفاقات ناراحت شوند و همین طور مسلمانان نیز به خاطر این اتفاقات غرب ناراحت هستند، اما چه خوب است غربی ها نیز نسبت به ما همین احساس را داشته باشند و با ما تبادل نظر کنند چون اتفاقات تروریستی جهان اسلام بسیار بیشتر و گسترده تر از حوادث پاریس است و جهان اسلام امروز در معرض یک جنگ نظامی بزرگ است که تمام زیرساخت ها و ثروت ها و جوانان مسلمانان را نابود ساخته و ما از غربی ها می خواهیم همان گونه که از این اقدامات تروریستی نفرت دارند از اسلام هراسی نیز دوری کنند، زیرا این یک ضرورت است تا به این نتیجه برسیم که همه ما با یک تهدید مشترک روبرو هستیم و غربی ها نیز از مصیبت های شرق متاثر شوند و به عکس و در این صورت است که نقش تروریسم محدود و محصور خواهد شد.

* به نظر شما سران غربی چه نقشی در ایجاد و شکل گیری گروه های تروریستی و همچنین حمایت از آنها داشته اند که البته این روزها بلای جان خودشان هم شده است؟
قطعا کشورهای بزرگ متهم به حمایت از داعش و تروریست های تکفیری هستند، زیرا ما می بینیم کشورهای اطراف عراق و سوریه برای تحریک و تقویت تروریسم تلاش می کنند  و بر این اساس کشورهای غربی باید ابتدا منابع تروریسم را قطع کنند و حامیان آنها را که ترکیه و قطر و عربستان هستند مجازات کنند. این کشورها حامی مالی و لوجستیکی و انسانی تروریست ها هستند و اگر مرزهای خود را ببندند تروریست ها نمی توانند این گونه قدرت داشته باشند و غربی ها باید جبهه ای برای مبارزه با تروریسم تشکیل دهند و در این جبهه با کشورهای آسیب دیده از تروریسم همراه شوند و قطعا ملت های زیان دیده نیز با آنها همراه خواهند شد. این جبهه عمومی باید تشکیل شود و شورای امنیت هم از آن حمایت کند. شورای امنیت سازمان ملل نباید برای حامیان تروریست ها پوشش ایجاد کند و اعمال آنها را توجیه کند.

رهبر انقلاب به دنبال یک گفتگوی دینی موفق و حقیقی است که ادیان توحیدی را جمع کند. ایشان تمایل دارد کشورها برای رسیدن به سعادت بشریت با هم گفتگو کنند و می بینیم که سید به خاطر این اتفاقات فرانسه بسیار دردمند و اندوهگین شد به ویژه به این خاطر که در افکار عمومی نیز این گونه ترویج شد که این، نوعی حمله اسلامی به غرب مسیحی است و این یک خطر است.

الان برای شما مثالی بیان می کنم؛ در یمن جنایت های سعودی ها روشن است و آنها این روزها مردم و کوکان و زنان و مردان بی دفاع یمنی را می کشند، اما حتی یک صدا از غرب و شورای امنیت در محکومیت جنایت های عربستان در یمن به گوش نرسید. چرا باید این گونه باشد؟

کشورهای غرب و رهبران غرب باید بدانند که این تروریست ها دوباره به سراغ آنها خواهند آمد و جنایت هایی که در شرق اتفاق افتاده در غرب هم توسط تروریست ها اتفاق خواهد افتاد.

نکته دیگری که رهبران غرب باید بدانند این است که راز نجات منطقه و غرب این است که آنها به ملت ها اجازه انتخاب بدهند تا راه خود را انتخاب کنند و به آنها دیکته نکنند که مثلا فلان شخص و فلان رئیس جمهور باید کنار برود و فلان دولت باید از بین برود. آنها در اتاق های تاریک خود می نشینند و علیه دیگران توطئه می کنند و در نتیجه آراء مردم را نیز مصادره می کنند در حالی که آراء و نظریات مردم محترم است و انتخابات از اصول دموکراسی است که غرب ادعای آن را دارد.

* انتقاد از تروریسم دولتی، بخش دیگری از نامه رهبر انقلاب را تشکیل می دهد. به نظر شما شکل گیری تروریسم دولتی از سوی رژیم صهیونیستی در منطقه غرب آسیا، چه مشکلاتی را برای جهان اسلام به وجود آورده و چرا رهبر انقلاب اصرار دارند در این زمینه روشنگری داشته باشند؟
اسرائیل کودکان را می کشد، محیط زیست را تخریب می کند، حقوق مردم را نقض می کند، آزادی ها را از بین می برد و با همکاری برخی کشورهای منطقه برای برتری جویی نظامی بر منطقه توطئه می کند. اسرائیل کشوری تروریست است که گویی قانونی در این زمینه در دست دارد و هیچ مانعی اعم از شورای امنیت و سازمان ملل متحد را بر سر راه خود نمی بیند. چنین تروریسمی باید رسوا شود که در نامه مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره شده است.

اسرائیل در حمله به یمن و سوریه و حتی عراق مشارکت داشته و با داعش همکاری دارد و مجروحان داعش در بیمارستان های اسرائیلی مداوا می شوند و از شصت سال پیش مشغول ترور و کشتار هستند و تا کنون غرب و آمریکا هیچ گاه آنها را محکوم نکرده اند و این سیاست یک بام و دو هوای غرب در برخورد با تروریسم یک مشکل بزرگ و بر اساس منطقی متناقض است که قابل تحمل نیست چون قاعده بازی در جهان تغییر کرده و چنین مواضع بین المللی در برخورد با تروریسم نیز باید تغییر یابد و من معتقدم که تروریسم بین المللی اسرائیل باید از بین برود.

اسرائیل کشوری تروریست است که گویی قانونی در این زمینه در دست دارد و هیچ مانعی اعم از شورای امنیت و سازمان ملل متحد را بر سر راه خود نمی بیند. چنین تروریسمی باید رسوا شود که در نامه مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره شده است.
1394/09/13نسخه قابل چاپ
گفت‌وگو با استاد دانشگاه جهانی علوم اسلامی لندن

حوزه نیوز | نامه‌ای برای تشکیل جبهه جهانی علیه تروریسم

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttp://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif انتشار دومین نامه‌ی رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی که در کمتر از یک‌سال صورت گرفته، توجه بسیاری از جوانان و نخبگان را به خود جلب کرده است. البته رسانه‌های رسمی و بوق‌های تبلیغاتی غرب که در اختیار لابی صهیونیستی قرار دارند، علاقه‌ای به معرفی این نامه ندارند اما هم‌چنان‌که درباره‌ی نامه‌ی اول رخ داد، این نامه هدایتگرانه و روشنگرانه از طریق گروه‌های مردمی و شبکه‌های اجتماعی، به‌تدریج به‌دست صاحبان اصلی‌اش خواهد رسید. درباره‌ی نامه‌ی آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان غربی با دکتر علی الاوسی، پژوهشگر و استاد دانشگاه جهانی علوم اسلامی در لندن به گفت‌وگو نشستیم که متن این مصاحبه تقدیم خوانندگان ارجمند می‌شود:

* با توجه به اینکه نامه اخیر رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی، دومین نامه در کمتر از یکسال به حساب می آید، به نظر شما چه انگیزه هایی باعث شده است که ایشان دومین نامه خود را خطاب به جوانان غربی بنویسند؟
قلب امام خامنه ای با اسلام و امنیت و صلح است و از این رو تلاش می کند فرصت های گفتگوی حقیقی ایجاد کند نه گفتگوهایی که بر اساس واکنش های گذرا باشد؛ چرا که آن نوع گفتگو ها حقیقی نخواهد بود. ایشان دوست دارد تمام بشریت به گفتگو روی بیاورند و ادیان و نژادها و تجمع ها و کشورها با هم گفتگو کنند تا زمینه گفتگوی حقیقی میان آنها فراهم شود.

مساله دوم این است که رهبر انقلاب نسبت به تخریب چهره اسلام نگران است، چون این حملات تروریستی موجب تخریب چهره اسلام در غرب و سایر نقاط جهان می شود.

مساله دیگر این است که ایشان در پی ایجاد جبهه جهانی مبارزه با تروریسم است؛ جبهه ای که یک جبهه واقعی و غیر صوری باشد.

قلب امام خامنه ای با اسلام و امنیت و صلح است و از این رو تلاش می کند فرصت های گفتگوی حقیقی ایجاد کند نه گفتگوهایی که بر اساس واکنش های گذرا باشد؛ چرا که آن نوع گفتگو ها حقیقی نخواهد بود. ایشان دوست دارد تمام بشریت به گفتگو روی بیاورند و ادیان و نژادها و تجمع ها و کشورها با هم گفتگو کنند تا زمینه گفتگوی حقیقی میان آنها فراهم شود.


به نظر من اهمیت این نامه از دو جهت است: اول اینکه از جانب یک رهبر سیاسی و مرجع دینی همچون امام خامنه ای صادر شده و دیگر اینکه این نامه با تحولات بزرگ و کلان منطقه و حمله تروریست ها به غرب همراه شده و تمام این امور باعث شده ایشان این نامه را کمتر از یک سال پس از نامه اول بنویسد و طبیعی است که این نامه مفاهیم عمیقی را در بر داشته باشد.

* به نظر شما مهمترین نکات در این نامه چیست و چه مفهومی را می خواهد به مخاطب منتقل کند؟
ایشان تاکید کرده که جهان اسلام خود از قربانیان تروریسم است و برخوردهای دوگانه غرب با تروریسم باید متوقف شود، زیرا ما تروریسم خوب و بد نداریم و هر تروریسمی بد است و نباید برخی کشورها تروریسم اسرائیلی را خوب تصور کنند.

این نامه همچنین شامل افکار و ارزش‌های بلندی است و در آن به جنگ فرهنگی غرب و حمله آنها به فکر مسلمانان و جهان اسلام اشاره شده و من بر این باورم که این نامه باید در همایش‌ها و کنفرانس‌ها مطرح شود.

به نظر من ایشان به صورت مستقیم بر اندیشه تکفیری وهابی تمرکز کرده که عامل اصلی شکل گیری چنین افکار کشنده و مخربی است چون فتاوای تکفیر و فتنه انگیز از مهم ترین عوامل  حامی تروریسم به شمار می رود. تمام این امور باعث شده که این نامه فراگیر باشد و به نظر بنده این نامه باید نقشه راه جوانان غرب و شرق باشد.

* رهبر انقلاب در همان سطرهای آغازین نامه از جایگاه یک رهبر دینی با قربانیان حادثه تروریستی در فرانسه ابراز همدردی می کنند. شما به عنوان یک محقق و کارشناس دینی بفرمایید همدردی یک رهبر با مردمی که کلیومترها از او فاصله دارند و دین مشترک ندارند، از کدام روحیه دینی نشات گرفته است؟
من بر این باورم که امام خامنه ای ولی امر مسلمانان و سرآمد رهبری مسلمانان است و مواضع ایشان بر اساس اسلامی است که انسان و بشریت را مخاطب خود می داند نه اینکه فقط مسلمانان را مخاطب خود بداند و رسالت پیامبر اسلام محمد(ص) نیز رسالتی جهانی بود که خداوند فرمود: «و ما أرسلناک إلا للناس کافة» (و ما تو را برای تمام انسان ها فرستادیم) بنابراین نگاه اسلام به انسان است و مرز نمی شناسد پس اگر یک انسان در هر نقطه جهان مظلوم واقع شود چه مسلمان و چه غیر مسلمان باشد این از مسئولیت های ولی امر است که این دردها را برطرف کند و مرهمی بر جراحت این انسان ها بنهد، چون ولی امر محدود نیست و متعلق به مسلمانان و غیر مسلمانان است و ما می دانیم که برخی ایرانی ها که در ایران هم زندگی می کنند مسلمان نیستند، اما ایشان بر اساس مسئولیت ولایی خود با همه آنها کریمانه و براساس قانون برخورد می کند.

http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/31556/C/13940908_0131556.jpg
عکس پوستری | امروز تروریسم درد مشترک ما و شماست

مساله دیگر این است که رهبر انقلاب بر این باور است که اتفاقات گوشه و کنار جهان بر همه کشورها و ملت ها تاثیرگذار است و این اتفاقات چه در غرب و چه در شرق واقع شود بر همه تاثیر می گذارد و فرقی نمی کند که در ایران اتفاق بیفتد یا شرق و غرب، چون امروز همه جهان مانند یک روستای مرتبط است.

مساله دیگر این است که ایشان به دنبال یک گفتگوی دینی موفق و حقیقی است که ادیان توحیدی را جمع کند. ایشان تمایل دارد کشورها برای رسیدن به سعادت بشریت با هم گفتگو کنند و می بینیم که سید به خاطر این اتفاقات فرانسه بسیار دردمند و اندوهگین شد به ویژه به این خاطر که در افکار عمومی نیز این گونه ترویج شد که این، نوعی حمله اسلامی به غرب مسیحی است و این یک خطر است که اگر در افکار عمومی غرب جا بیفتد، مشکلات زیادی برای ما ایجاد می کند و از این رو می بینیم که ایشان توانست با موضع شفاف خود این شبهه را رسوا و برطرف کند.

* رهبر انقلاب در این نامه از تروریسم به عنوان درد مشترک میان ما و مردم غرب یاد کردند؛ به نظر شما تروریسم چه آسیب هایی را در شرایط کنونی چه برای ما مسلمانان و چه برای مردم غرب در پی داشته است؟
واقعیت این است که قتل انسان آسیب است، تحریف اسلام آسیب است، روی کار آمدن تخریب گران آسیب است، محصور کردن نقش دموکراسی های جدید در ایران و قدرت دادن به کشورهای فاقد دموکراسی و هم پیمان غرب و حامی تروریسم مانند عربستان آسیب است، و از این رو بر این باورم که تروریسم، مسلمان و غیر مسلمان نمی شناسد و فرقی میان شرق و غرب قائل نیست و به هر جا بخواهد حمله می کند و چون دین ندارند به همه حمله می کنند.

از این رو طبیعی است که سید خامنه ای از این اتفاقات ناراحت شوند و همین طور مسلمانان نیز به خاطر این اتفاقات غرب ناراحت هستند، اما چه خوب است غربی ها نیز نسبت به ما همین احساس را داشته باشند و با ما تبادل نظر کنند چون اتفاقات تروریستی جهان اسلام بسیار بیشتر و گسترده تر از حوادث پاریس است و جهان اسلام امروز در معرض یک جنگ نظامی بزرگ است که تمام زیرساخت ها و ثروت ها و جوانان مسلمانان را نابود ساخته و ما از غربی ها می خواهیم همان گونه که از این اقدامات تروریستی نفرت دارند از اسلام هراسی نیز دوری کنند، زیرا این یک ضرورت است تا به این نتیجه برسیم که همه ما با یک تهدید مشترک روبرو هستیم و غربی ها نیز از مصیبت های شرق متاثر شوند و به عکس و در این صورت است که نقش تروریسم محدود و محصور خواهد شد.

رهبر انقلاب به دنبال یک گفتگوی دینی موفق و حقیقی است که ادیان توحیدی را جمع کند. ایشان تمایل دارد کشورها برای رسیدن به سعادت بشریت با هم گفتگو کنند و می بینیم که سید به خاطر این اتفاقات فرانسه بسیار دردمند و اندوهگین شد به ویژه به این خاطر که در افکار عمومی نیز این گونه ترویج شد که این، نوعی حمله اسلامی به غرب مسیحی است و این یک خطر است.


* به نظر شما سران غربی چه نقشی در ایجاد و شکل گیری گروه های تروریستی و همچنین حمایت از آنها داشته اند که البته این روزها بلای جان خودشان هم شده است؟
قطعا کشورهای بزرگ متهم به حمایت از داعش و تروریست های تکفیری هستند، زیرا ما می بینیم کشورهای اطراف عراق و سوریه برای تحریک و تقویت تروریسم تلاش می کنند  و بر این اساس کشورهای غربی باید ابتدا منابع تروریسم را قطع کنند و حامیان آنها را که ترکیه و قطر و عربستان هستند مجازات کنند. این کشورها حامی مالی و لوجستیکی و انسانی تروریست ها هستند و اگر مرزهای خود را ببندند تروریست ها نمی توانند این گونه قدرت داشته باشند و غربی ها باید جبهه ای برای مبارزه با تروریسم تشکیل دهند و در این جبهه با کشورهای آسیب دیده از تروریسم همراه شوند و قطعا ملت های زیان دیده نیز با آنها همراه خواهند شد. این جبهه عمومی باید تشکیل شود و شورای امنیت هم از آن حمایت کند. شورای امنیت سازمان ملل نباید برای حامیان تروریست ها پوشش ایجاد کند و اعمال آنها را توجیه کند.

الان برای شما مثالی بیان می کنم؛ در یمن جنایت های سعودی ها روشن است و آنها این روزها مردم و کوکان و زنان و مردان بی دفاع یمنی را می کشند، اما حتی یک صدا از غرب و شورای امنیت در محکومیت جنایت های عربستان در یمن به گوش نرسید. چرا باید این گونه باشد؟

کشورهای غرب و رهبران غرب باید بدانند که این تروریست ها دوباره به سراغ آنها خواهند آمد و جنایت هایی که در شرق اتفاق افتاده در غرب هم توسط تروریست ها اتفاق خواهد افتاد.

نکته دیگری که رهبران غرب باید بدانند این است که راز نجات منطقه و غرب این است که آنها به ملت ها اجازه انتخاب بدهند تا راه خود را انتخاب کنند و به آنها دیکته نکنند که مثلا فلان شخص و فلان رئیس جمهور باید کنار برود و فلان دولت باید از بین برود. آنها در اتاق های تاریک خود می نشینند و علیه دیگران توطئه می کنند و در نتیجه آراء مردم را نیز مصادره می کنند در حالی که آراء و نظریات مردم محترم است و انتخابات از اصول دموکراسی است که غرب ادعای آن را دارد.

* انتقاد از تروریسم دولتی، بخش دیگری از نامه رهبر انقلاب را تشکیل می دهد. به نظر شما شکل گیری تروریسم دولتی از سوی رژیم صهیونیستی در منطقه غرب آسیا، چه مشکلاتی را برای جهان اسلام به وجود آورده و چرا رهبر انقلاب اصرار دارند در این زمینه روشنگری داشته باشند؟
اسرائیل کودکان را می کشد، محیط زیست را تخریب می کند، حقوق مردم را نقض می کند، آزادی ها را از بین می برد و با همکاری برخی کشورهای منطقه برای برتری جویی نظامی بر منطقه توطئه می کند. اسرائیل کشوری تروریست است که گویی قانونی در این زمینه در دست دارد و هیچ مانعی اعم از شورای امنیت و سازمان ملل متحد را بر سر راه خود نمی بیند. چنین تروریسمی باید رسوا شود که در نامه مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره شده است.

اسرائیل کشوری تروریست است که گویی قانونی در این زمینه در دست دارد و هیچ مانعی اعم از شورای امنیت و سازمان ملل متحد را بر سر راه خود نمی بیند. چنین تروریسمی باید رسوا شود که در نامه مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره شده است.


اسرائیل در حمله به یمن و سوریه و حتی عراق مشارکت داشته و با داعش همکاری دارد و مجروحان داعش در بیمارستان های اسرائیلی مداوا می شوند و از شصت سال پیش مشغول ترور و کشتار هستند و تا کنون غرب و آمریکا هیچ گاه آنها را محکوم نکرده اند و این سیاست یک بام و دو هوای غرب در برخورد با تروریسم یک مشکل بزرگ و بر اساس منطقی متناقض است که قابل تحمل نیست چون قاعده بازی در جهان تغییر کرده و چنین مواضع بین المللی در برخورد با تروریسم نیز باید تغییر یابد و من معتقدم که تروریسم بین المللی اسرائیل باید از بین برود.

* رهبر انقلاب در هر دو نامه ای که به جوانان غربی نوشته اند، بر شناخت صحیح اسلام تاکید کرده اند. به نظر شما چه عواملی باعث شده است که تصاویر موهوم و اشتباه از اسلام در ذهن برخی از مردم غرب شکل بگیرد و برای اینکه بسترهای لازم برای شناخت مرم غرب از اسلام صورت بگیرد، چه اقداماتی باید انجام شود؟
من معتقدم که از مهم‌ترین اسبابی که چهره اسلام را در افکار عمومی غرب تخریب می کند، اندیشه تکفیری وهابی و نظریات انحرافی ابن تیمیه و کشتار انسان ها با شعار الله اکبر و توجیهات دینی است و همچنین فتواهای تکفیری گمراه کننده ای که پیروان خود را به کشتار انسان ها دعوت می کند و من معتقدم باید به این مساله توجه شود، زیرا مردم غرب ناظر اوضاع هستند و همه چیز را می بینند و تمام این اتفاقات بر افکار آنها اثیر می گذارد و باعث می شود تصور کنند اسلام دین خونریزی و خشونت است و اهل گفتگو صلح نیست و این پدیده ای خطرناک است که باید جلوی آن گرفته شود و از اقدامات ضروری در این زمینه این است که سازمان همکاری اسلامی فعال شود و این سازمان از کنترل عربستان و ترکیه و امثال اینها خارج شود و با جهان اسلام و ملت ها همراه شود و به وظیفه خود عمل کند.

مساله دیگر این است که باید فتواهای تکفیری محکوم شود و هرکسی که دیگران را تکفیر کرد، مجرم شناخته شود و مجازات شود و اگر چنین قانون بین المللی وضع شود و حتی توسط اینترپل یا مؤسسه بین المللی دیگری پیگیری شود مفید خواهد بود. ما هنوز از جراحت های حادثه منا دردمند هستیم و در عین حال شاهد صحنه عظیم حضور بیست میلیون زائر در کربلا هستیم و با این حال حتی یک اتفاق هم رخ نداده، اما در مکه و منا که ازدحام بیش از یک میلیون نفر نیست، شاهد آن جنایت فجیعی بودیم که در منا رخ داد و موجب قربانی شدن بهترین جوانان و مؤمنان شد. من معتقدم که جلوی این حوادث نیز باید گرفته شود.

مقام معظم رهبری بر این امور تاکید دارد چون اگر این مسائل و فتنه و کشتار و تحریک به قتل تکرار شود و ادامه یابد و تخریب چهره‌ی اسلام در افکار عمومی غرب ادامه یابد باید فاتحه اسلام را خواند.

مقام معظم رهبری از دیدن این اتفاقات نگران است، زیرا به زیان اسلام خواهد بود.

به نظر من این نامه و نامه اول درصدد ترسیم نقشه‌ی راه جوانان غرب و بلکه تمام جوانان و اندیشمندان و صاحب‌نظران است.

* با این حساب چه پیشنهادی برای معرفی و نشر این نامه دارید؟
پیشنهاد من این است که این نامه به بخش های مختلف تقسیم شود و هر بخش به مخاطب اصلی خود برسد چون مثلا یک بخش متعلق به علما و بخش دیگر متعلق به دانشگاه ها یا جوانان یا غیرهم است و می شود با این کار برای رسیدن نامه به مخاطب خود تلاش کرد.

نکته دوم این است که این دو نامه باید علاوه بر انگلیسی به تمام زبان های جهان ترجمه و منتشر شود و در اینجا نقش رسانه اسلامی و جهانی قابل توجه است به ویژه رسانه های انگلیسی زبان باید در برنامه ها و فعالیت های خود این نامه را منتشر کنند.

در این زمینه همچنین پیشنهاد می کنم کنفرانس های متعددی در غرب برگزار شود و پوشش رسانه ای نیز داشته باشد و در این زمینه دانشگاه های ایران نیز نقش برجسته ای در صدور و انتشار این نامه دارند و چه خوب است مسابقه ای برای نوشتن بهترین کتاب درباره این دو نامه برگزار شود و بستری ایجاد شود تا تمام نویسندگان و محققان کتاب هایی در این زمینه بنویسند و مثلا به ده کتاب برتر جایزه داده شود، چون در این دو نامه افکار و اندیشه هایی وجود دارد که امروز به آن نیازندیم.

این دو نامه باید علاوه بر انگلیسی به تمام زبان های جهان ترجمه و منتشر شود و در اینجا نقش رسانه اسلامی و جهانی قابل توجه است به ویژه رسانه های انگلیسی زبان باید در برنامه ها و فعالیت های خود این نامه را منتشر کنند.

جوانان غرب نیز خوب است این نامه را به زبان منطقه خود تهیه کنند و در محل زندگی خود در خیابان ها بایستند و در این زمینه گفتگو کنند چون در غرب چنین گفتگوهای میدانی مرسوم است و همه شرکت می کنند.

این ظلم به این نامه است که در کتابخانه ها و اتاق ها محصور بماند بلکه باید در دایره گسترده ای منتشر شود چون توطئه تروریست ها شدید است و ما باید با قدرت در برابر آنها بایستیم و این دو نامه ارزشمند مقام معظم رهبری می تواند نقشه راه و دستور کار ما در این زمینه باشد تا به اهداف خود و سعادت بشریت برسیم.

رهپویان ولایت

روایت دکتر ولایتی از دیدار دیروز پوتین با رهبر انقلاب

فراتر از تشریفات

همان‌طور که در خبرها آمده بود، آقای پوتین به‌محض رسیدن به ایران، مستقیماً از فرودگاه به دیدار رهبر انقلاب آمدند. این اقدام ایشان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

ین اقدامی که آقای پوتین انجام دادند، یعنی به‌محض اینکه وارد کشور شدند به دیدار رهبر انقلاب آمدند، براساس قرار و خواسته‌ی قبلی خود ایشان بود. خود ایشان خواسته بودند یک‌راست به دیدار مقام معظم رهبری بروند. می‌دانید که در عرف دیپلماتیک، میزبان براساس خواست میهمان عمل می‌کند. بنابراین میهمان جمهوری اسلامی، یعنی آقای پوتین، خواست خودش این بود که اولین اقدامی که در ایران انجام می‌دهد، دیدار با مقام معظم رهبری باشد و بعد از آن برای شرکت در اجلاس برود.

این اقدام از طرف ایشان، دارای معنا و مفهوم بسیار مهمی است. در حقیقت، قبل از اینکه حتی تشریفات خاص استقبال انجام شود، ایشان به این کار اقدام کردند و خواستند هم به جمهوری اسلامی ایران و هم به دنیا و محافل بین‌المللی نشان بدهند که اولاً این سفر برایشان چه اهمیتی دارد و ثانیاً برای کدام بخش از سفر اهمیت بیشتری قائل هستند که همان دیدار با مقام معظم رهبری بود.

این ملاقات نزدیک به دو ساعت طول کشید و در آن مطالبی بسیار مهم و استراتژیک، هم درباره‌ی روابط دوجانبه و هم در زمینه‌ی مسائل منطقه‌ای و همکاری‌های بین‌المللی، مورد بحث قرار گرفت. بنابراین، این دیدار یک ملاقات تشریفاتی و صرفاً برای احترام به مقام معظم رهبری نبود، بلکه ملاقاتی جدی در سطح بالاترین مقامات دو کشور محسوب می‌شد. ضمن اینکه دوره‌ی اقامت ایشان در ایران بسیار کوتاه بود. بنابراین مدت‌زمان حضور در ایران را باید صرف گفت‌وگوهای کاری می‌کردند. حال در این بین، بهترین زمان کاری خود، یعنی ساعات ابتدایی حضور در ایران را به ملاقات با رهبر انقلاب اختصاص دادند. این نشان از اهمیت این دیدار برای آقای پوتین دارد.

اگر بخواهم در یک جمله، این ملاقات را توصیف کنم، باید بگویم که این دیدار، دیداری کاملاً صمیمی و درعین‌حال راهبردی و صریح بود. از این زاویه شاید بتوان گفت در تاریخ جمهوری اسلامی ایران در طول این ۳۷ سالی که از انقلاب می‌گذرد، ملاقاتی با این کیفیت و با این اهمیت و با این محتوا، بنده سراغ ندارم.
از طرفی دیگر، من اگر بخواهم در یک جمله، این ملاقات را توصیف کنم، باید بگویم که این دیدار، دیداری کاملاً صمیمی و درعین‌حال راهبردی و صریح بود. از این زاویه شاید بتوان گفت در تاریخ جمهوری اسلامی ایران در طول این ۳۷ سالی که از انقلاب می‌گذرد، ملاقاتی با این کیفیت و با این اهمیت و با این محتوا، بنده سراغ ندارم. در واقع بنده در طول شانزده سالی که در وزارت خارجه بودم و در طول این حدود هجده سالی که بعد از وزارت خارجه توفیق داشته‌ام به‌عنوان مشاور مقام معظم رهبری خدمت کنم (یعنی قریب ۳۴ سال که در حوزه‌ی سیاست خارجی کار می‌کنم)، در مقایسه با بقیه‌ی اقداماتی که در حوزه‌ی سیاست ‌خارجی شده است، ملاقاتی با این اهمیت، با توجه به نوع برخورد و شروع دیدار و مدت طولانی اختصاص‌یافته به مذاکره و همچنین مطالب متنوع و بسیار مهم و راهبردی که بین ایشان و مقام معظم رهبری ردوبدل شد، سراغ ندارم.
* محورهایی که در این دیدار مورد بحث قرار گرفت چه بود؟
در این دیدار، هم راجع‌به روابط دوجانبه صحبت شد و هم راجع‌به مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی. در حوزه‌ی روابط دوجانبه، ایشان به‌صراحت اعلام کرد که هیچ محدودیتی برای روابط دوجانبه قائل نیست و در انواع همکاری‌های دوجانبه در حوز‌ه‌های علمی، تکنولوژی و فناوری‌های فضایی و امور پیشرفته‌ی صنعتی، تمایل به همکاری با ایران دارد و هیچ‌گونه محدودیتی در این زمینه نمی‌بیند.
در رابطه با همکاری‌های منطقه‌ای نیز به تصریح آقای پوتین، منافع مشترک زیادی بین دو کشور وجود دارد و این منافع مشترک متعددی که دو کشور دارند، اقتضا می‌کند که هر روز بیش از گذشته، همکاری‌ها گسترش یابند. درباره‌ی مسئله‌ی سوریه نیز آقای پوتین تأکید داشتند که هیچ نوع موافقتی با دیگر کشورهایی که در گفت‌وگوهای وین شرکت می‌کنند، بدون هماهنگی با ایران، صورت نخواهد گرفت. نکته‌ی بعدی که در این دیدار، هم مقام معظم رهبری و هم آقای پوتین بر آن تأکید کردند، این بود که از هیچ راه‌حلی که مورد رضایت دولت سوریه نباشد، تبعیت نخواهند کرد.

گزارش تصویری | دیدار رئیس جمهوری روسیه با رهبر انقلاب
همچنین درباره‌ی وضعیت کشورهایی چون عراق نیز بحث‌هایی صورت گرفت و حتی در زمینه‌ی مسائل بین‌المللی و قسمت‌هایی مانند شمال آفریقا یا آسیای مرکزی و امثالهم نیز بحث‌ها و تبادل‌نظرهای قابل توجهی ردوبدل شد. به همین علت، از نظر من، این دیدار تقریباً یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی بود که در حوزه‌ی سیاست‌ خارجی جمهوری اسلامی ایران تا به حال رخ داده است.
از نظر جنابعالی، دیدار آقای پوتین با رهبر انقلاب چه تأثیری بر محور مقاومت و ائتلاف جدیدی که برای مبارزه با تروریست‌ها در سوریه شکل گرفته است، می‌گذارد؟
برداشت بنده این است که این در حقیقت یک «نقطه‌ی عطف» در ابتدای راه روابط دو کشور است. این‌گونه می‌توان گفت که روابط دو کشور وارد رابطه‌ی راهبردی شده است. البته از اواخر مذاکرات هسته‌ای، همکاری‌های روسیه با ایران بیشتر شده بود. حال همکاری‌های جدید منطقه‌ای در سوریه و همین‌طور سایر مناطق غرب آسیا، حکایت از این دارد که ما در آغاز یک ارتباط راهبردی با کشور روسیه هستیم؛ ارتباطی که در یک سوی آن، ایران به‌عنوان قدرت اول منطقه قرار دارد و در سوی دیگر آن، روسیه به‌عنوان یک ابرقدرت نظامی و قدرت مهم تأثیرگذار بین‌المللی که عضویت در شورای امنیت هم دارد، قرار گرفته است.
 
* در این دیدار، آقای پوتین ایران را متحد مطمئن و قابل تکیه در منطقه و جهان برشمرد. به نظر شما چرا چنین تعریفی ارائه شد؟
همان‌طور که عرض کردم، ما منافع مشترک متعدد راهبردی با هم داریم. آینده‌ی جمهوری اسلامی ایران و روسیه در ابعاد مختلف به یکدیگر گره خورده‌اند یا در حال گره خوردن هستند. آسیای مرکزی، قفقاز، آسیای غربی، منطقه‌ی سوریه، فلسطین، عراق، یمن، شمال آفریقا، دریای خزر، دریای سیاه، ‌ مدیترانه، ‌ خلیج فارس، اقیانوس هند و امثالهم، مناطق و موضوعاتی هستند که هم ما و هم روسیه، منافع حیاتی در آن‌ها داریم. می‌دانید که در آسیا چهار قدرت بزرگ داریم: روسیه، چین، ایران و هند. پیش‌بینی بنده این است که در آینده‌ای نه‌چندان دور، این چهار کشور روابط راهبردی بیشتری با یکدیگر خواهند داشت؛ به‌خصوص در جاهایی مثل پیمان شانگهای یا گروه بریکس، این همکاری‌ها می‌تواند تجلی عینی و بیشتری پیدا کند.

این همکاری‌ها می‌تواند بین کشورهای صادرکننده‌ی گاز یا به تعبیر امروز، «اوپک گازی» نیز گسترش باید. می‌دانید که ایده‌ی اوپک گازی نیز برای اولین‌بار توسط مقام معظم رهبری در ملاقات قبلی ایشان با آقای پوتین مطرح شد. در آن دیدار که آقای پوتین برای اجلاس دریای خزر به ایران آمده بود و اولین ملاقاتش با مقام معظم رهبری بود، حضرت آقا فرمودند خوب است که این کشورهای دارنده‌ و صادرکننده‌ی گاز، یک اوپک گازی داشته باشند. امروز خوشحالیم از اینکه این دیدگاه استراتژیک مقام معظم رهبری عملی شده است.
 http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/29319/C/13940109_0229319.jpg
* رهبر انقلاب در این دیدار اشاره کردند که آمریکایی‌ها از دیپلماسی غیرشرافتمندانه پیروی می‌کنند. مصادیق این دیپلماسی غیرشرافتمندانه چیست؟
دیپلماسی غیرشرافتمندانه یعنی اینکه قراری می‌گذارند و به آن قرار، عمل نمی‌کنند. در ظاهر چیزی می‌گویند و در باطن به‌گونه‌ای دیگر عمل می‌کنند. نمونه‌اش همین قضایای مربوط به مسئله‌ی هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌هاست. از یک طرف می‌گویند ایران اگر به تعهداتش عمل کند (که تاکنون عمل کرده و هیچ کاری خلاف مقررات بین‌المللی انجام نداده است)، تحریم‌ها برداشته می‌شود و از طرف دیگر، هر روز به بهانه‌ای، تحریم دیگری را اضافه می‌کنند. علاوه بر این، در ایجاد مزاحمت برای جمهوری اسلامی ایران، چه به بهانه‌ی دروغین حقوق بشر و چه به بهانه‌ی کمک به تروریسم، فروگذار نمی‌کنند. آن‌ها خودشان تروریست‌پرورند و بااین‌حال، جمهوری اسلامی ایران را که به حزب‌الله لبنان برای دفاع از مردم این کشور یا به فلسطین برای حمایت از آزادی سرزمین‌های اشغالی کمک می‌کند، متهم به حمایت از تروریسم می‌کنند.
 
* موضوع هدیه‌ای که آقای پوتین برای آقا آوردند نیز خیلی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. ماجرا از چه قرار بود؟
یک جلد کلام‌الله مجید، که از نسخه‌های قدیمی قرآن در روسیه بود، هدیه‌ی ویژه‌ی آقای پوتین به رهبر انقلاب بود. فارغ از اینکه خصوصیات این نسخه از قرآن چیست، به نظر من نکته‌ی مهم این است که رئیس‌جمهور کشوری که اکثریتش مسیحی ارتدکس هستند (البته دین دوم روسیه همان اسلام است)، برای مقام معظم رهبری کتاب مقدس مسلمانان، یعنی قرآن کریم را به‌عنوان هدیه آورده است. این خود به‌نوعی اظهار علاقه و نشان‌دهنده‌ی سطح دوستی ایشان با رهبر انقلاب و جمهوری اسلامی ایران است.

رهبر انقلاب در دیدار با رئیس جمهوری روسیه:

آمریکا به‌ دنبال تحقق اهداف ناکامش در سوریه از راه سیاسی است/باید جلوی این کار را گرفت/ پوتین: ایران، متحدی مطمئن و قابل تکیه است

رهبر معظم انقلاب فرمودند: نقشه بلندمدت آمریکا برای منطقه به زیان همه ملت‌ها و کشورها به‌ویژه ایران و روسیه است و باید با هوشمندی و تعامل نزدیکتر، آن را خنثی کرد.

رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار که حدود دو ساعت طول کشید، آقای پوتین را شخصیت برجسته‌ای در دنیای امروز خواندند و با تشکر از تلاش‌های این کشور در موضوع هسته‌ای افزودند: این مسئله به یک سرانجامی رسیده است اما ما هیچ اعتمادی به آمریکایی‌ها نداریم و با چشمان باز، رفتار و عملکرد دولت آمریکا را در این قضیه تحت نظر داریم.
ایشان با اشاره به جدیت آقای پوتین و مسئولان جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط دوجانبه خاطرنشان کردند: سطح همکاری‌ها از جمله در مسائل اقتصادی می‌تواند بسیار بیشتر از سطح فعلی توسعه یابد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به همکاری مناسب تهران - مسکو در عرصه‌های سیاسی - امنیتی، مواضع رئیس‌جمهور روسیه به‌ویژه در یک‌سال و نیم اخیر را در مسائل مختلف، خیلی خوب و مبتکرانه خواندند و افزودند: آمریکایی‌ها همیشه تلاش می‌کنند رقبای خود را در موضع انفعال قرار دهند اما شما این سیاست را خنثی کردید.
ایشان، تصمیمات و اقدامات مسکو در موضوع سوریه را موجب افزایش اعتبار منطقه‌ای و جهانی روسیه و شخص آقای پوتین برشمردند و افزودند: آمریکایی‌ها در نقشه‌ای بلندمدت، درصددند با تسلط بر سوریه و سپس گسترش کنترل خود بر منطقه، خلأ تاریخی تسلط نداشتن بر غرب آسیا را جبران کنند که این نقشه تهدیدی برای همه‌ی ملت‌ها و کشورها به‌ویژه روسیه و ایران است.
رهبر انقلاب تأکید کردند: آمریکایی‌ها و دنباله‌های آنها در مسئله‌ی سوریه درصددند اهداف تحقق‌نیافته‌ی خود از راه نظامی را در عرصه‌ی سیاسی و پای میز مذاکره محقق کنند که باید با هوشمندی و از موضع فعال، جلوی این کار را گرفت.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اصرار آمریکایی‌ها بر رفتن بشار اسد یعنی رئیس‌جمهور قانونی و منتخب مردم سوریه را از جمله نقاط ضعف سیاست‌های اعلامی واشنگتن دانستند و افزودند: رئیس‌جمهور سوریه در انتخاباتی سراسری رأی اکثر مردم سوریه را با دیدگاه‌های «سیاسی، مذهبی و قومی مختلف» به‌دست آورده و آمریکا حق ندارد این رأی و انتخاب مردم سوریه را نادیده بگیرد.
رهبر انقلاب تأکید کردند: درباره‌ی سوریه هر راه‌حلی باید با اطلاع و موافقت مردم و مسئولان این کشور دنبال شود.
ایشان کمک‌های باواسطه و بی‌واسطه‌ی آمریکایی‌ها به گروه‌های تروریستی از جمله داعش را از دیگر نقاط ضعف آشکار سیاست‌های آمریکا خواندند و افزودند: همکاری با کشورهایی که به‌خاطر حمایت از تروریست‌ها اعتباری در افکار عمومی منطقه و جهان ندارند نشان می‌دهد آمریکایی‌ها از دیپلماسی شرافتمندانه برخوردار نیستند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: به همین علت ما به‌جز مسئله هسته‌ای (که البته آن هم دلایل خاص خود را دارد) نه درباره سوریه و نه در هیچ موضوع دیگری مذاکره دوجانبه با آمریکایی‌ها نداریم و نخواهیم داشت.
رهبر انقلاب اسلامی، حل صحیح موضوع سوریه را بسیار مهم و در آینده منطقه تأثیرگذار برشمردند و خاطرنشان کردند: اگر تروریستهایی که این جنایات را در سوریه مرتکب می‌شوند سرکوب نشوند، دامنه فعالیتهای مخرّب آنها به آسیای میانه و مناطق دیگر گسترش خواهد یافت.
در این دیدار رئیس‌جمهور روسیه نیز با اشاره به تجربیات ارزشمند رهبر انقلاب اسلامی و ابراز خشنودی از دیدار ایشان گفت: توسعه روابط دو کشور از جمله در عرصه فناوری، هوافضا و تکنولوژیهای پیشرفته شتاب بیشتری یافته و ما بسیار خرسندیم که با جمهوری اسلامی ایران در موضوع امنیت و حل‌وفصل بحرانهای منطقه‌ای و جهانی نیز همکاری بسیار فعالی داریم.
آقای پوتین جمهوری اسلامی را کشوری مستقل، استوار و با دورنمایی بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: شما را متحدی مطمئن و قابل تکیه در منطقه و جهان می‌دانیم.
رئیس‌جمهور روسیه گفت: ما متعهدیم که بر خلاف برخی‌ها به شرکایمان از پشت خنجر نزنیم و هیچ‌وقت در پشت پرده اقدامی بر ضد دوستانمان انجام ندهیم و اگر اختلافی هم داشته باشیم، با صحبت به تفاهم برسیم.
آقای پوتین مواضع دو کشور در موضوع سوریه را بسیار نزدیک خواند و با اشاره به اهمیت فراوان همکاریها در این زمینه گفت: ما نیز تأکید داریم که حل بحران سوریه فقط از طریق سیاسی و پذیرش رأی مردم این کشور و خواست همه اقوام و گروههای سوری امکان‌پذیر است و هیچکس حق ندارد نظر خود را به مردم این کشور تحمیل کند و به‌جای آنها درباره ساختار حکومت و سرنوشت رئیس‌جمهور سوریه تصمیم بگیرد.
رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد: همانطور که جنابعالی فرمودید آمریکایی‌ها می‌خواهند اهداف محقق نشده خود را در میدان درگیریهای سوریه، پای میز مذاکره پیگیری کنند و ما مراقب این مسئله هستیم.
ولادیمیر پوتین با تأکید بر ادامه حملات این کشور به گروههای تروریستی در سوریه، همکاری و همفکری تهران- مسکو را درباره روند حل سیاسی مسئله سوریه کاملاً ضروری خواند و گفت: کسانی که در جهان ادعای دموکراسی دارند نمی‌توانند با انتخابات در سوریه مخالفت کنند.
در پایان این دیدار رئیس‌جمهور روسیه یکی از قدیمی‌ترین نسخ قرآن کریم را به‌عنوان هدیه‌ای بسیار ارزشمند تقدیم رهبر انقلاب اسلامی کرد. رهبر انقلاب از این هدیه تشکر کردند.

خبرنگار رهپویانی به نقل از سایت رهبری

دیدار رئیس جمهوری نیجریه با رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در دیدار آقای محمد بوهاری رئیس جمهوری نیجریه، افزایش همکاری‌های کشورهای اسلامی در دفاع از هویت اسلام و مسلمانان را یک ضرورت اساسی برشمردند و تأکید کردند: ائتلاف‌های جهانی مدعی مبارزه با جریان‌های تروریستی به‌هیچ‌وجه قابل اعتماد نیستند زیرا در پشت پرده‌ی ایجاد یا حمایت از تروریست‌هایی نظیر داعش همین عوامل مخرّب به‌خصوص آمریکا قرار دارند.

 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «دشمنان صریح اسلام» و «دشمنانی را که به‌نام اسلام با اسلام دشمنی می‌کنند»، دو لبه‌ی یک قیچی دانستند و افزودند: کشورهای اسلامی در مقابل این دشمنان خطرناک باید با افزایش همکاری‌ها از هویت و منافع خود حفاظت کنند.
رهبر انقلاب، امید بستن به همکاری و کمک آمریکا و غرب در مبارزه علیه جریان‌های تروریستی نظیر داعش و بوکوحرام را نادرست خواندند و گفتند: بر اساس اطلاعات دقیق، در عراق، آمریکایی‌ها و برخی کشورهای مرتجع منطقه به‌طور مستقیم به داعش کمک می‌کنند و نقش مخرّبی دارند.
ایشان افزایش ارتباطات کشورهای اسلامی را به معنای مسدود کردن ارتباطات با سایر کشورها ندانستند و افزودند: جمهوری اسلامی روابط گسترده‌ای با همه‌ی کشورها به‌جز آمریکا و رژیم صهیونیستی دارد اما معتقدیم کشورهای اسلامی باید بسیار بیشتر به یکدیگر نزدیک شوند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با اظهار خرسندی از انتخاب آقای بوهاری به‌عنوان یک مسلمان معتقد به‌عنوان رئیس‌جمهور کشور برجسته و مهم نیجریه، ظرفیت‌های تعامل و همکاری میان دو کشور را فراوان خواندند و تأکید کردند: این ظرفیت‌ها باید شناسایی شوند و مورد تبادل قرار گیرند.
در این دیدار که آقای جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور نیز حضور داشت، آقای محمد بوهاری رئیس جمهوری نیجریه، روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران را دیرینه و مستحکم خواند و گفت: ایران کشوری پیشرفته و بزرگ و دارای ظرفیت‌های فراوان برای ارتباط و همکاری است.
رئیس جمهوری نیجریه با قدردانی از ایران به‌خاطر دعوت به اجلاس کشورهای صادرکننده‌ی گاز، خاطرنشان کرد: امروز و در ملاقات با رهبر انقلاب درس‌های زیادی فرا گرفتم و قدردان این دیدار و راهنمایی‌ها هستم.

خبرنگار رهپویانی به نقل از سایت رهبری

در هشتمین شماره خط حزب الله بخوانید:

بازخوانی هشدارهای مکرر رهبر انقلاب درباره اولویت اصلی کشور

در شماره جدید هفته‌نامه خط حزب‌الله، هشدارهای مکرر رهبر انقلاب درباره تغییر اولویت‌های اصلی کشور و به حاشیه‌رفتن اقتصاد مقاومتی، در یادداشتی تبیینی بازخوانی شده است.
هم چنین در گزارشی به واکاوی سناریوهای پشت پرده حادثه تروریستی و خونبار پاریس پرداخته شده و به این بهانه بیانات رهبر انقلاب در سالهای اخیر درباره دولت و ملت فرانسه بررسی شده است.
خط حزب‌الله در این شماره پیشنهاد محصول فرهنگی خود را به پویانمایی "شاهزاده روم" اختصاص داده و خوانندگان نشریه دعوت کرده تا به تماشای این فیلم در سینماها بنشینند.
نسخه‌ی PDF نشریه در سه نسخه‌ی تابلو اعلانات، A4 جهت مطالعه و A3 برای چاپ و تکثیر بر روی سایت KHAMENEI.IR قرار گرفته و عموم امت حزب‌الله می‌توانند آن را چاپ و در محافل انقلابی، نمازهای جمعه، هیئت‌های مذهبی و پایگاه‌های بسیج توزیع کنند. همچنین برای دسترسی به آرشیو نشریه می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.

۱ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

rahpouyan.blog.ir           پایگاه اطلاع رسانی کانون رهپویان ولایت

rahpouyan.blog.ir
اگر ما بیدار باشیم، غفلت و یااشتباهی نکنیم، دشمن نمی تواند کاری بکند.امروز روز بیداری ذهنهاست.امروز کشور و ملت احتیاج دارد به این که مردم، تیزبین ، هوشیار، بیدار و دشمن شناس باشند؛ بفهمند دشمن چه می کند.امروز نیاز زمانه در درجه ی اول، هوشیاری و بیداری و آگاهی و حفظ جرأت و قدرت اقدام است.بیداری و آمادگی ملت، دستور اسلام است.دشمن بیدار است، شماها هم باید بیدار باشید.وقتی دشمنِ معاندِ بیداری در مقابل ماست، ما باید لحظه به لحظه بیداری خود را حفظ کنیم.وقتی یک نسل بیدار شد، چه در میدان بیاید و پیش برود، و چه سرکوبش کنند و توی خانه بنشیند، باز برنده است.همچنانی که دشمن در دشمنی کردن، روشهای خود را تغییر می دهد، ما باید هوشیاری و بیداری خود را زیاد کنیم.یکی از علامتهای بیداری یک ملت این است که لحظه ها را بشناسد و بفهمد اهمیت این لحظه چقدر است.
---------------------------------------
If we awake, we should not neglect and wrong, the enemy can not do Bknd.amrvz day Zhnhast.amrvz awakening the nation needs to the people, keen, alert, awake and responsive enemy; the enemy know what. Today requirement in the first time, alertness and awareness and preservation of courage and strength and fitness Ast.bydary the nation, command Ast.dshmn Islam is awake, you guys have to wake up Bashyd.vqty stubborn enemy in front of us, we should point Knym.vqty keep your waking moment was awakened a generation, both in the field to come and go, and what oppression they sit at home, winning Ast.hmchnany open hostility of the enemy, his methods have changed, we have Knym.yky your conscious and many of the signs of awakening a nation that moment to know and understand how important this moment is.
---------------------------------------

ما به کسانی که اهل کار فرهنگی هستند دائم می گوییم، به بعضی تکرار می کنیم، به بعضی التماس می کنیم، بعضی را در اینجا جمع می کنیم و به بعضی پیغام میدهیم که آقا! کار فرهنگی بکنید. جواب کار فرهنگی باطل، کار فرهنگی حق است.
رهبر انقلاب

آخرین مطلب
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندها
بایگانی